Spinnaker aan flarden

Vandaag gaan we over naar Nederland. Eerst scoren we allebei nog een extra fleecetrui bij de lokale watersportwinkel en om 10:30 vertrekken we. Op de rivier hebben we dan nog even stroom tegen, maar daarna op zee mee. Het is circa 120 nm van Harwich naar IJmuiden. Als we het goed uitgekiend hebben dan hebben we twee tijen mee en een tegen. Dat is optimaal voor deze route.

Zodra we de rivier af zijn en de vaargeul over hebben gestoken zetten we de spinnaker. De volgende uren scheuren we met gemiddeld 8 kn (inclusief stroom) richting Nederland. Dan gaat het fout. De wind die eigenlijk al continu op het randje voor de spi was draait ver naar voren, de spinnaker slaat naar achteren… Wat je dan doet is met de wind mee draaien (afvallen), maar terwijl we draaien keert de wind volledig de andere kant op. Een moment later zit de spi in het midden meerdere keren om de voorstag gedraaid. Boven en onderin vangt hij echter nog gewoon wind waardoor daar twee grote ballonnen gevormd worden. We gaan voor de wind varen en proberen hem los te krijgen. Dat wil maar niet lukken. In de hectiek loopt Rob op het voordek tegen de spinnaker boom op. Gat in zijn hoofd, tand door zijn tong. Auw!

Eerst maar rust aan boord creëren. We halen de spinnakerboom weg en proberen een oplossing te bedenken. Zo doorvaren is geen optie, terugvaren ook niet. Hij moet naar beneden. Ondertussen verschijnen de eerste scheuren in de spi. Doordat de spi om de voorstag zit wil de rolfok niet uitrollen. Uiteindelijk lukt het om handmatig de spi één slag om de voorstag te slaan. Daarna wil de rolfok ook weer wat draaien en ineens is de spi los. Nu is echter de val om de voorstag gedraaid waardoor het zeil niet kan zakken. De kapotte spi klappert als een gek en trekt regelmatig de boot half om. Het zeil is grotendeels van onderen naar boven doorgescheurd, wat het hanteren ervan niet makkelijker maakt. Uiteindelijk lukt het toch om het zeil te laten zakken. Pfff. Weer een verhaal te vertellen. Ondertussen zijn we een uur verder en een fors stuk van koers, maar we hebben de boel weer onder controle en zeilen weer!

Om 6 uur beginnen we met de nachtwacht. We hebben onze thermokleding, fleece broeken en truien aan en daarover heen onze zeilkleding. Dan rollen we de fok in en met twee riffen in het grootzeil zijn we klaar voor de nacht. Ondertussen waait het dik 5 beaufort, is het al bijna donker door de zware bewolking en begint het ook wat te regenen. Ondanks de beperkte zeilvoering varen we nog steeds ruim 6kn gemiddeld door het water. Het lijkt erop dat we in recordtijd thuis gaan komen.