Vuurwerk

De planning was om rond 06:00 weer te vertrekken. We zijn echter best moe en Navionics geeft aan dat de stroming nog wel tegenstaat tot 09:00. Hoewel we steeds meer twijfels hebben over de stroming informatie van de Navionics app is het toch een goede reden om te blijven liggen ??.

We gaan er om 08:00 uit, ontbijten, douchen en willen ankerop. Probleempje is dat de stroming al is gekenterd. En het stroomt flink. We hebben al dagen het idee dat de Navionics app, die in de basis superhandig is, de tijden van de stroming verkeerd weergeeft. Er lijkt een gap van twee uur in te zitten. Probleempje met de omrekening ofzo. Soms klopt het echter weer wel, ook hoog en laag water klopt altijd. We weten niet wat het nu exact is.

Het lijkt ver weg, maar het is vlak bij. Zeker in het donker…

In ieder geval liggen we nu half gedraaid door de wind en tegenovergestelde stroming. En het stroomt hard. De ankerlijn loopt schuin langs het schip, onder de boot door. We kunnen niet op de motor draaien, want dan lopen we het risico dat de ankerlijn in de schroef komt. Dan hebben we of geen werkende schroef meer, of een doorgesneden ankerlijn en dus geen anker meer. Wat nu?

Uiteindelijk kan Rob op de hand net voldoende lijn binnenhalen om het restant van de lijn op de lier in de kuip te zetten. Op die manier kunnen we nog een meter of 15 extra indraaien. We kunnen net voldoende snelheid maken om de boot te draaien en dan komt de ankerlijn los van de boeg. Snel de motor bij en we hebben de lijn vrij. De rest met de hand op, maar ons gym-uurtje hebben we wel weer gehad… De lijn stond zo strak op de boeg dat er een forse schuurplek over de boeg loopt. In de volgende haven maar eens kijken of dat nog weg te poetsen is.

Eerst maar eens bedenken waar we heen gaan. Doorkruisen naar Dover of naar Frankrijk. We besluiten het kanaal over te steken. Richting Calais of Duinkerken. Een paar uur later zijn we bij de rand van het verkeersscheidingsstelsel. Dat moeten we recht (op de vaarrichting) oversteken. Gelukkig staan de wind prima. De oversteek van het deel dat naar het zuiden gaat is circa een uur varen, dan een stukje niemandsland en dan de noordelijke route. Dat is circa 1,5 uur.

Het waait inmiddels stevig door. Ruim 20 kn ware wind op de meter en we scheuren het verkeersscheidingsstelsel over. Best bijzonder wat alle voorspellingen waren voor vandaag geen tot zeer weinig wind…. Nu staat er gewoon 5 tot 6 bft. En Noord West. Pal tegen als we richting Calais willen. Het is wel mooi zo. We gaan richting Boulogne. Dat is 10 mijl en we varen het ondanks de stroom tegen in 2 uur.

Om 18:00 leggen we aan tussen twee andere boten. Die horen bij elkaar en staan daar niet om te springen. Het is vlak voor de wal en ze zijn bang dat ze morgenochtend, met de wind dan niet goed kunnen draaien als ze weg willen. Dat begrijpen we wel, maar wij moeten toch ook weg als zij weg willen… We liggen immers niet aan een steiger, maar aan hen beide. Dus dat gaat vanzelf gebeuren. Als het nodig is willen we ze ook wel naar buiten slepen. Die opmerkingen geven voldoende vertrouwen.

De haven van Boulogne

Voor het eerst deze vakantie gaan we uit eten. Best bijzonder. Normaal vind je ons al snel in een restaurant of terras. Geen bewuste keuze geweest. We hadden er geen behoefte aan. Het goede weer speelt ook een rol. Het is gewoon lekker toeven in de kuip. De buurman raadt Chez Jules aan. Het is nationale feestdag in Frankrijk en direct voor het terras staat een podium waar net een optreden begint. We kiezen dus voor een ander tentje 100 meter verderop. Een verstandige keuze, want zelfs daar kunnen we elkaar maar moeilijk verstaan. We eten lekker mosselen. We hebben tijden gehad dat we minimaal één keer per week mosselen aten, maar nu kunnen we ons niet meer herinneren wanneer het de laatste keer was. In de komende dagen gaan we dat overigens aardig inhalen zal blijken.

Tja, met 9 meter waterverschil wordt het soms wat stijl

In de avond is er vuurwerk. Het is immer een feestdag, maar we blijven lekker aan boord.