Gaap. Het is 04:15 als we de havenkom uitvaren. 3 kwartier geleden ging de wekker en om 04:00 stipt voeren we de box uit. Pikdonker, maar wel een beetje wind. In de havenkom hebben we de zeilen gehesen, met het grootzeil wat gereefd. Buiten staat een knoop of 13-15 wind (4 bft) en vooral veel deining. We klotsen alle kanten op. Wel lekker vlot. We komen niet onder de 6 knopen en dat is fijn. Want we willen het liefst voor donker nog in Engeland zijn. Normaal vertrekken we altijd later met als consequentie ook later aankomen. De vorige boot Goya was ook langzamer waardoor we er hoe dan ook 20 tot 22 uur over deden en dan maakte het ook niet zoveel uit. Dit is een experimentje om te zien of we het bij daglicht kunnen halen. Rekenen we maar even niet mee dat we in het donker vertrokken :-).
Het wordt een lange en vooral saaie dag. Weinig over te vertellen eigenlijk. We zeilen en motorzeilen afwisselend. Nadat twee keer de wind wegvalt hanteren we het principe minimaal 5 knopen snelheid en anders de motor aan. Doen we eigenlijk nooit zo, maar het belangrijkste is nu eigenlijk gewoon aan de overkant komen. Alles is grijs en grauw. Geen moer aan. De zee is een klots bende van de wind in de afgelopen dagen zodat lekker een boekje lezen e.d. er ook niet bij is. We zitten het maar uit.
Halverwege trekt ineens de boel open en wel 30 minuten zien we de zon ☀️. Daarna weer grauw, grijs en motregen. Gezellig toch… 🙁 Enfin, Corry voorspelt zon bij Lowestoft en die heeft het meestal bij het rechte eind. Daar rekenen we maar op.
En inderdaad. 15 nm voor Lowestoft zitten we in de zon. Totaal geen wind meer, maar wat zou het. Stukken leuker nu. Wind of geen wind. In de lucht lijkt een ijsschots te drijven. Een wolk van bijzondere vorm en doorsnee. Bijzonder gezicht.
Bij Lowestoft lijken we een escorte te krijgen van twee mega werkschepen. Eerst lijken ze te wachten, dan stuiven ze op ons af en blijven vervolgens naast ons varen. Ze roepen ons niet op, dus we gaan er maar vanuit dat het toeval is. Even later krijgen ze een loods aan boord en dat verklaart veel. Lastig is dat zij nogal ruimte innemen en de havenmonding is smal. De eerste vaart (achterstevoren) naar binnen en vaart dan door de brug. Eh, brug? Wacht even, de ander ligt nog ruim buiten de haven. Daar gaat de brug niet op wachten. Kunnen wij mooi naar binnen piepen. We roepen de harbour control op en krijgen toestemming met de opmerking op te letten op een groot schip dat zo ook binnen moet komen. Ja, dat hadden we al voorzien.
Als we naar de haven varen worden we door het schip opgeroepen. Graag wel haast maken, want ze willen zo naar binnen. Yes, sure. We too. “We go as fast as possible”. In de haven gaan we meteen rechts uit naar de marina en leggen daar aan bij een Duitse boot. Als een speer schoon schip maken en dan ploffen we neer in de kuip met een wijntje. Nog net in de zon! Toch nog een mooie afsluiting van een saaie, grauwe dag. Je moet je momentjes kiezen.