We slapen heerlijk lekker uit. Nergens zo lekker als op een schommelende boot voor anker. Na een uitgebreid ontbijt maken we het binnen vaarklaar en zetten vervolgens koers richting Muiden. De gele tonnen die een verboden gebied markeren bij de haven van Lelystad komen niet meer helemaal overeen met de kaart. Toch maar even Navionics op de iPhone controleren. Die is volledig up to date.
We wilden onderlangs langs de kust gaan, maar dat lijkt nu afgesloten. Binnendoor via de havens kan ook, maar dan moeten we weer naar binnen. Dan dus maar verder naar buiten. Dat is echter wel een mijl extra naar het westen. Aangezien we wind tegen hebben komt dat qua route niet ideaal uit. De wind staat echter gunstiger dan voorspeld en uiteindelijk is Muiden zelfs bezeild.
Wel valt na een uur of twee de wind weg. We proberen het nog even, maar moeten dan constateren dat, als we voor half vijf in Muiden willen zijn, de motor echt aan moet. Dat heeft ook voordelen. We hebben van gisteren half vijf tot vanochtend twaalf uur voor anker gelegen. Het ankerlicht, de verwarming, binnenverlichting, enz. doen dan wel een aanslag op de accu’s. Die staan nu op 71%. Dat kunnen ze wel aan (tot +/-40%), maar als we in Muiden geen stroom hebben (om de accu’s te laden) dan hebben we wel een probleem. Een nacht extra kan wel, maar twee nachten wordt wat lastig.
Rob had al de havenmeester van de KNRZ gebeld, maar die neemt niet op. De andere haven in Muiden is altijd in de winter dicht en heeft dan sowieso geen stroom. De KNRZ is onze beste kans. Walstroom is ook prettig omdat we dan ons 220V kacheltje kunnen gebruiken. We hadden toch minder diesel in de tank dan we dachten. De meter geeft inmiddels nog maar 2/5 aan. Dat is ongeveer 40 liter. Als daar nog ruim 30 uur kachel op moet branden, naast het eventuele motoren, dan wordt het wel krap.
We hebben al gekeken op internet of we ergens in de buurt kunnen tanken. Alles blijkt echter dicht te zijn. Niet alleen vandaag op 2e kerstdag, maar ook in de dagen erna. In Muiden hebben ze helaas ook geen benzinestation voor auto’s. Dan hadden we nog iets met een jerrycan kunnen regelen.
Enfin, je kunt je zo druk maken als je wilt. Puntje bij paalje is er altijd een oplossing. We zien het daar wel. De laatste anderhalf uur varen we op de motor en als we aankomen, staan de accu’s al weer op 80%. Als het echt moet komen we daar wel twee dagen mee rond. Voor de kachel vinden we ook wel een oplossing.
We varen eerst richting de sluis in het centrum. Als we aan de kade kunnen liggen (en er onverhoopt toch stroom is) dan is dat wel leuker dan achter in een lege jachthaven. Het is echter krapper dan in onze gedachte en het ligt ook vol met vaste bootliggers. We varen daarom terug en meren af bij de KNRZ.
Om daar te komen moeten we wel keren. Het is nogal krap hier, maar we hebben een boot met een bijzonder korte draaicirkel. Rob gooit het roer om en we draaien meteen 180 graden. Oh, jee. Gaat dat wel goed? We draaien kort, maar de spiegel (achterkant van de boot) zwiept nog wel door. Krak… Ja, hoor. De vlaggenstok was net gerepareerd, maar nu is hij weer kapot. Nu gebroken aan de onderkant. Nou ja, boten en kluslijst zijn synoniem. Komt ook wel weer goed.
We hebben mazzel! Er is gewoon stroom en bovendien ook nog water bij de KNZR. Ook niet geheel onbelangrijk. We maken op ons gemak toilet, nemen een douche (er is toch water) en dan slaat de stop door. Tja… Corry is aan het föhnen, de acculader staat op volle toeren en het elektrische kacheltje staat ook aan. Gelukkig is de stop zo gevonden en na het uitzetten van de kachel kan Corry verder met het föhnen.
We hebben al een paar dagen geleden gereserveerd bij Floris V. om 18:00. Als we komen blijkt er gedekt te zijn aan een tafel voor twee keer twee personen. Gewoon een tafel voor vier gesplitst in twee keer twee…
We nemen de beste kant van de tafel. Voordeel om er als eerste te zijn. Uiteindelijk komt er niemand bij zitten. Het was wellicht bedoeld voor een enkeling die zonder reservering binnen zou komen. Voor de rest zijn alle tafels in gebruik en het is lekker druk, gezellig, maar toch met weinig lawaai. Gewoon super leuk. We eten lekker en gaan op tijd weer bootwaarts.