Gezellig in ons eentje…

Ik was van plan om 01:00 er weer uit te gaan. Het wordt echter een half uur later doordat het geluid van de telefoon uit stond. Het is een prachtige nacht en het is genieten om te zeilen. De schepen zijn goed te zien in deze heldere nacht. Om 03:30 zet ik de motor bij. De accu staat op 35% en veel lager is niet goed. Voordeel is dat we motor zeilend ook hoger kunnen varen. We varen nu af op een ondiepte in de zee en we moeten bovenlangs. Met de huidige koers gaat dat niet. Kees-Jan wordt wakker van de motor en neemt om 04:00 het stokje over. Ik kruip nog even in mijn slaapzak tot 05:30. Tegen die tijd staat de wind inmiddels vol tegen en we houden de motor aan. We willen zo snel mogelijk bij de monding van de Orwell zijn omdat dadelijk de wind fors toeneemt en de stoom ook gaat kenteren. Niet ideaal om voortgang te behouden. Dan maar motoren.

Vlak voor Harwich realiseren we ons dat de Enmgelse gastenvlag nog moet worden gehesen.

Bij Harwich volgen we netjes de aanbevolen jachtroute en zijn gepland netjes op tijd. De wind neemt nu fors toe en ondanks de buiskap is het guur op het water. Kees-Jan vaart hier voor het eerst en wat hij ziet bevalt hem wel. De Orwell is ook gewoon mooi. Als we door de sluis in Ipswich zijn weten we niet in welke jachthaven we moeten zijn. We hebben de berichtgeving van de zeezeilcommissie nog een keer doorgenomen, maar vinden niet in welke jachthaven we verzamelen. We roepen beide jachthavens, maar die zijn allebei niet geïnformeerd. We besluiten voor de Neptune haven te gaan, daar hebben Corry en ik al eerder gelegen.

De haven van Ipswich

Na betaling van het havengeld (30 pond per dag voor een 32f boot ☹!) gaan we nog even de stad in. Daarna even douchen en nog een uurtje slapen. We vragen ons af waar de andere Kustzeilers blijven. We hebben twee boten met de clubwimpel zien varen, maar dat was het. Op de AIS zien we een van de deelnemers voor de sluis liggen. Via de marifoon kunnen we hem niet bereiken, maar we hebben een telefoonlijst. Telefoontje is snel gedaan. Van hen horen we in ieder geval dat we in de verkeerde haven liggen. Vervelend, maat we hebben al betaald, dus we blijven maar liggen.

Om 18:00 lopen we naar de andere jachthaven. Er was een steiger borrel gepland, maar met 3 boten gaan we er vanuit dat dat niet door gaat. Dat hebben we verkeerd ingeschat. Er liggen ruim 10 schepen en de borrel is al flink aan de gang. De meeste boten blijken de clubwimpel niet te voeren waardoor we ze niet hadden herkend. Daar staan we dan. Niet alleen liggen we ergens anders, we komen ook nog aan met lege handen. Plus dat we eigenlijk niemand kennen. Beetje knullig wel.

We maken evengoed een praatje en drinken een biertje. Dan zie ik Klaas-Jan komen aanvaren. Hij is de voorzitter dan het 24uurs race commité waar ik de afgelopen twee jaar aan deelnam en vorig jaar zeilden we beiden mee in de Singlehanded. We helpen even met aanleggen en zeggen gedag. Daarna vertrekken we toch maar. We eten in een hotel aan de kade en zakken vervolgens af naar de boot. Om 23:00 Engelse tijd hebben we het wel gezien en duiken we de kooi in.