Als we wakker worden, liggen we opnieuw schuin, maar rond het ontbijt drijven we weer. Rond 11:00 verkassen we en lopen we net niet vast bij het uitvaren. Eenmaal in de vaargeul gaat het weer prima. Als we de lenspomp aanzetten (gisteren hebben we tot twee keer toe fors water eruit gepompt) blijkt er al weer fors water te staan. Als we het motorluik optrekken zien we het koelwater boven bij de motor eruit spuiten. Hmm.. Niet helemaal zoals het hoort 😜😡.
In eerste instantie besluiten we door te varen en af en toe de lenspomp aan te zetten, maar na 30 minuten gaan we toch voor anker om te kijken of we het provisorisch met sikaflex kunnen dichten. Na anderhalf uur drogen starten we de motor om direct te zien dat het niet geholpen heeft. We varen nog een uur door naar Harwich marina waar we een monteur er naar laten kijken. Een zo genoemde “core plug” is doorgeroest. Ons onbekend wat het is, maar google vertelt ons dat het een plug is waarachter eventueel zand in de motor zich verzamelt. Eens in de zoveel tijd moet je die vervangen en tegelijkertijd het zand weg halen. Doe je dat niet dan roesten ze vanzelf door 😱🙃.
De monteur weet niet of hij een vergelijkbare plug heeft liggen. In de morgen komt hij terug. Heeft hij geen passende dan moet hij gaan bellen en bestellen, maar dan wordt het wel na het weekend. Het is niet anders.
We liggen in een box, maar tegenover ons hebben we een steiger en daar liggen acht Nederlandse boten aan die we ook hebben gezien in de sluis bij IJmuiden. De volgende ochtend hoort Corry van hen dat ze van een zeilvereniging uit Rotterdam zijn en ieder jaar gezamenlijk op vakantie/tocht gaan. Vanuit Rotterdam zijn ze naar IJmuiden gegaan en daarna naar Lowestoft. Toen naar hier. Vandaag gaan ze naar Ipswich, waar wij eergisteren waren.
In de namiddag proberen we nog een paar “bitter’s” aan de tap bij de Shipwreck pub en gaan lekker op tijd naar bed. Om 08:15 morgenochtend komt de monteur.
Tocht: 8 nm
Totaal: 208