Toch maar naar Muiden

Om 06:45 gaat de wekker en om 07:00 vaar ik de haven uit. Er is weinig wind, maar het is wel een prachtige ochtend. De wind is iets oostelijker dan voorspeld en Medemblik lijkt daardoor bijna bezeild. Na een uur of drie haalt Klaas-Jan me in. Ondertussen heb ik eieren gekookt en een ontbijtje gemaakt. Ik moet een slag maken en kan dan recht op de haveningang af. Vlak voordat ik binnen vaar, vaart Klaas-Jan al weer uit. Toch bijzonder dat ik zo weinig Singlehanded-ers tegenkomen en Klaas-Jan overal.

Ik haal een stempel bij het Hotel aan de haven en ben in no-time weer buiten. Ik hijs de Westland-Utrecht en kan deze bijna laten staan tot aan Enkhuizen. met licht weer en de juiste koers is het een bijzonder effectief zeil. In Enkhuizen zeil ik de Compagnieshaven in en leg pontificaal aan voor  het havengebouw. Het eerste wat ik doe ik water bijvullen en het vuilnis wegbrengen. Voor wie denkt dat ik passant ben in plaats van een vaste ligplaatshouder zal het wel lomp overkomen :-).

Daarna haal ik op het havenkantoor een stempel. De dame achter de balie had niet gezien dat ik voor had aangelegd en en meende eerst nog dat ik meedeed aan een wielerronde (ik had mijn zeilhandschoenen nog aan die ze aanzag voor wielrenhandschoentjes). Daar vertrek ik richting Urk.

Bij vertrek was het mooi zeilen, maar helaas draait de wind en neemt hij af. Enkele momenten is er helemaal geen wind meer (wel heerlijk weer), gelukkig blijft er overal gezien continu net wat wind staan. Als ik in Urk aanleg wordt ik door de havenmeester gemaand om dichter bij de boot voor mij te gaan liggen. Ik doe het braaf, maar geef ook aan dat ik alleen een stempel kom halen. Ik had nog geen idee waar,  maar dat probleem is direct opgelost. De havenmeester, in zijn parmante golfkarretje, heeft gewoon een stempel bij zich! Top. Ik ga nog snel even naar de supermarkt voor wat kleine pizza’s en ben weer weg.

In minder dan 20 minuten ben ik Urk weer uit. Buiten staat er nog steeds weinig wind. Het is inmiddels 17:00 geweest en ik zet de oven aan om de pizza’s te proberen. Het is een verpakking van 4 kleine pizza’s met een doorsnee van circa 10 cm. Ik maak er twee in de oven en ze smaken best ok. Geen culinaire hoogstand, wel prima als snelle snack.

Ondertussen is de wind toegenomen en het is zowaar bezeild richting de sluizen in Lelystad. Ik zit te twijfelen tussen voor anker gaan bij de Hurkende Man (een beeld bij de sluizen aan de Markermeer zijde) of door te varen naar het Paard van Marken (woonhuis op het uiterste puntje van Marken) en daar voor anker te gaan. Doorvaren naar Muiden is 20 mijl vanaf Lelystad en dan wordt het wel erg laat.

Bij de sluizen kan ik direct door. Zelden ben ik zo snel door alle sluizen heen als dit jaar 🙂 Ik besluit om door te varen naar Marken. Na een uur varen wordt ik  gebeld door Klaas-Jan. Hij verbaast zich waar ik nu ineens vandaan kom. Hij vaart me tegemoet op circa 2 mijl afstand en zag me op de AIS. Hij had Urk als eerste haven aangedaan en kon daarom rechtstreeks van Enkhuizen naar Muiden varen. Nu is hij onderweg naar het rondje om de nieuw aan te leggen Markerwadden bij Lelystad en dan te finishen.  Twijfelend omdat hij al zo ver is, check ik nogmaals de afstand naar Muiden. Ik ben al verder dan ik dacht. Het is nog 8 mijl naar het Paard van Marken en 14 mijl naar Muiden. Het is nu 20:00 uur en ik kan dus om 23:00 in Muiden zijn. Dat scheelt morgen weer twee of drie uur kruisen. Ik bel Corry en geef aan dat ik toch door vaar naar Muiden.

Vanuit Amsterdam loopt er een “snelweg” voor binnenvaartschepen naar Lelystad en visa versa. Het is er buitengewoon druk. Ik wil eigenlijk oversteken, maar met de koers die ik vaar kan ik hem niet zonder forse koerswijziging direct oversteken. Uiteindelijk blijf ik er naast varen tot aan voorbij Almere en daar steek ik over. Varend langs Pampus loop ik de haven van Muiden aan. Eenmaal binnen twijfel ik waar aan te leggen.

Zo houden we het log per dag bij.

Ik moet een foto maken van een plakkaat dat aan de oostzijde van het riviertje ligt. Meestal liggen we in de “Koninklijke”, de haven waar ook de boot van het koninklijk huis ligt, maar dat ligt aan de westzijde direct bij binnenvaart. Dat is dan vanavond of morgenochtend weer een eind lopen naar de woning van de opdracht. Ik besluit om door te varen. Er zijn ook boxen direct in de rivier aan de oostzijde. De boxen die vrij zijn zijn helaas veel te klein. Dan zie ik ineens dat ik voor de sluis kan aanleggen. Je mag daar niet (blijven) liggen, maar dat is wel vlak bij waar ik moet zijn voor de opdracht. Ik leg aan en schrik van de bladeren die naar beneden vallen. Ik heb de boom die hier staat helemaal over het hoofd gezien en ben er met de verstaging tegen aan gevaren. Gelukkig blijft het bij wat bladerwerk.

De vraag was, welk jaartal staat vermeld. 1900 dus.

Ik maak een foto van een gedenkplaat op een pand slechts 100 meter verder en stuif weer weg. Ik vaar terug naar de ‘Koninklijke’ en leg daar aan in een box. De box is veel te groot en ik  ben lang bezig om fatsoenlijk aan te leggen. Al met al lig ik goed vast om 23:45. Ik bel nog even met Corry, neem een douche en duik direct daarna de kooi in.