Overtocht naar Ipswich

We vertrekken zaterdagochtend om 08:00 uit de box. Samen met 5 andere boten varen we de pieren van IJmuiden uit. Iedereen slaat bakboord uit naar Scheveningen. Wij varen rechtdoor. Er staat op zich net genoeg wind om te zeilen, maar de richting is pal tegen. Het is een heel eind naar de overkant en we willen geen tijd verliezen met kruisen. Met grootzeil op motoren we daarom recht tegen de wind in.

Vertrek IJmuiden
Vertrek IJmuiden

Vooraf hebben we besloten om niet naar Lowestoft, maar rechtstreeks naar Harwich te gaan. Dat is 20 nm meer, maar dan zijn we wel meteen op onze bestemming en dat scheelt weer een dag varen. De wind blijft zwak en draait met ons mee als we van koers veranderen 😭. Een keer kunnen we zeilen, maar met 2,5 kn schiet het echt niet op. Na 10 minuten gaat dus de motor weer aan. Op zee zien we een booreiland in bedwang gehouden door 3 grote sleepboten. Waarschijnlijk zijn ze bezig om hem exact te positioneren. Ze varen in ieder geval niet.

Booreiland op zee dat geplaatst wordt
Booreiland op zee dat geplaatst wordt

Om 21:00 zijn we bij de Deep Water Route. Deze moeten we recht oversteken en nu zijn we ook op Engels grondgebied. Hooray! Up to the pub. Dat is nog wel minimaal 55 nm te gaan, ondertussen 65 nm afgelegd. We slapen om en om een uur. Met de motor aan is slapen lastig, maar we rusten wel uit. Om 04:00 wordt het licht en om 05:00 komt de zon op. We blijken ook te kunnen zeilen. Eindelijk rust in de tent 😀😀.

Zonsopgang op zee
Zonsopgang op zee

Om 06:00 ontbijten we terwijl de wind weer wegvalt. We dobberen met 2 kn richting Harwich, maar we hebben wel even rust aan boord om te eten, de nacht kleding voor dag kleding te verwisselen en te poedelen en te tuttelen. Als we dreigen de vaargeul in de drijven starten we de motor en volgen het recommended yacht track om de Orwell aan te lopen. Daarna varen we door naar Ipswich. De Orwell blijft prachtig met de lage oevers en de vele bootjes aan moorings.

Harwich van zee
Harwich van zee
(Ex)-vuurschepen bij het begin van de Orwell
(Ex)-vuurschepen bij het begin van de Orwell

image

De brug bij Ipswich (38 meter hoog)
De brug bij Ipswich (38 meter hoog)

Bij Ipswich geeft de stuurautomaat aan dat er geen stroom meer is…?? De dynamo moet los getrild zijn. Een euvel waar hij wel vaker last van heeft. Gisteren heb ik wel steeds het voltniveau gecontroleerd, maar vannacht en vanochtend ben ik het vergeten. Grr! Om in de haven van Ipswich te komen moet je door een sluis, die we snel en eenvoudig kunnen passeren. Daarna leggen we na 27 uur varen om 11:00 (zondagochtend) Nederlandse tijd aan in de Neptune Marina. Staat goed aangeschreven, maar voor 26 pond per nacht hadden we wel iets meer verwacht. Drie kale douches bij de mannen en evenveel bij de vrouwen. Beide zonder mogelijkheden om je spullen mee te nemen en nauwelijks enige privacy. We hebben ze dan ook niet gebruikt.

We wandelen een uurtje door de stad en houden het dan voor gezien. We doen wat boodschappen, slapen nog een paar uurtjes en vertoeven verder lekker in de kuip. Het is heet (28gr) en morgen wordt het nog heter (30gr). Summer is coming.

Tocht: 140 nm
Totaal: 183 nm

2 gedachten aan “Overtocht naar Ipswich”

  1. Mooie foto’s, maar wat is de lol nou? Voor de goede orde: ik heb dezelfde reis in buitengewoon bizarre weersomstandigheden (heen windstil, ongeveer zoals jullie), terug storm…; en daarna besloten dit soort oversteken, na eerdere -matige- ervaringen, ook naar Cuxhafen, te staken en te genieten van zowel Ijsselmeer, Waddenzee, Loosdrechtse plassen (!), als het -bijvoorbeeld- prachtig zeilen met een Soling op het Gardameer. Pure kwaliteit en puur genieten!
    Met groet!

  2. Dag Bob,

    Iedereen zo zijn meug. Niet iedereen vind de overtocht prettig (ik wel. Weer of geen weer), maar nieuwe bestemmingen aan de overkant zijn altijd leuk. Hier zeilen is zeker ook fijn en doen we veel. Nu en dan een nieuw gebied ontdekken vinden we ook leuk.

    Veel zeilplezier!
    Rob

Geef een reactie